expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, July 14, 2013

Ramadhan Kareem

Bismillah. Assalamualikum WBT.

Hai followers, circles & friends.

Selamat menunaikan ibadah puasa. Semoga Ramadhan tahun ini 1434h memberikan kekuatan kepada kita semua untuk melakukan 'anjakan paradigma rohani'. Bulan puasa adalah bulan yang paling sesuai untuk kita mulakan hidup 'baru'.


 Pintu Syurga Istimewa Untuk Orang Yang Berpuasa 

Dalil Hadith :

Dari Sahal Bin Sa'ad r.a, Katanya Rasulullah Saw bersabda :

"Di dalam syurga ada sebuah pintu yang disebut Ar-Rayyan. Orang-orang yang diperkenankan masuk ke syurga itu pada hari kiamat kelak hanyalah orang-orang puasa, sedangkan yang lain-lainnya tidak diperkenankan. Mereka akan dipanggil, "Hai orang-orang puasa! Maka masuklah mereka melalui pintu itu" Setelah orang yang terakhir masuk, pintu itu segera dittutup dan dikunci sehingga yang lainnya tidak dapat melaluinya" ( Muslim 1119 )

Kalau nak di umpamakan Pintu Rayyan ini keadaan dengan pintu-pintu syurga yang lain, Sis suka memberi contoh seperti TOL HIGHWAY. Maksud Sis bukannya rupa seperti TOL. Tapi cara orang memasukinya. Jika kita lihat keadaan TOL, bermula dari kiri. TOL bayaran Cash, kemudian TOL Touch n Go, dan akhir sekali TOL Smart Tag.

Agak-agak anda semua macam mana keadaannya? Sudah tentu TOL bayaran Cash kenderaan beratur panjang dan lama untuk menunggu. Manakala TOL Touch n Go kenderaan sederhana berjalan lancar. Yang paling best, TOL Smart Tag. Semua kenderaan yang melalui TOL Smart Tag ini sangat lancar dan laju sahaja. Betul tak?

Apa kaitan dengan PUASA? Saya suka benar mahu bercerita. TOL-TOL ini perumpamaan Pintu-Pintu Syurga. Bagi amalan puasa ada pintu istimewa. Tapi hanya orang-orang yang mempunyai puasa yang berkualiti di sisi Allah sahaja yang boleh melalui pintu ini. Pintu Rayyan saya umpamakan seperti TOL Smart Tag. Kerana tidak ramai yang melaluinya dan siapa yang melaluinya laju seperti kilat. Pahala amalan puasa juga Allah rahsiakan.

Dari Abu Hurairah r.a, Katannya Rasulullah saw bersabda:

"Barangsiapa menafkahkan dua perkara pada jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari beberapa pintu syurga. Wahai Hamba Allah! Inilah kebaikan!

Maka siapa yang mengerjakan solat ia akan dipanggil dari pintu solat; siapa yang ikut berperang dia akan dipanggil dari pintu jihad; siapa yang puasa dia akan dipanggil dari pintu rayyan, dan siapa yang bersedekah, dia akan dari pintu sedekah"

Kata Abu Bakar, "Aku tebus engkau dengan Bapak dan Ibuku, Hai Rasulullah! Tiadalah satu kesukaran bagi orang-orang yang dipanggil dari pintu-pintu itu, dan adakah seseorang dipanggil dari pintu-pintu itu semuanya?" ( Bukhari 931 )
Jawab Nabi saw, " Ya , dan aku mengharapkan supaya engkau termasuk dalam golongan mereka itu"




OK Jom Tengok!!
Negara-negara yang jangkamasa puasanya lebih panjang dari kita.

Kuwait - 16 jam

Saudi Arabia - 16 jam

Morocco - 14 jam

China - 14 jam

Japan - 14:30 jam

England - 16:30 jam

France - 16 jam

Denmark - 21 jam

Iceland - 20 jam

Netherlands - 18:30 jam

Canada - 18 jam

United States - 15 jam


~Doakan Saudara-saudara Seislam Kita Di Negara Ini Sabar Untuk Menjalani Ibadah Puasa~

No comments:

Post a Comment